رژیم دوران بارداری می تواند بر DNA و خطر ابتلا فرزند به دیابت تأثیر گذارد

11 ژوئیه 2016- آنچه یک زن باردار در طول حاملگی خود می خورد، می تواند بر خطر ابتلا کودکش به دیابت نوع دو تاثیر گذارد.

رژیم غذایی، استرس، کشیدن سیگار و سایر فاکتورهای زیست محیطی همراه با تأثیرات ژنتیکی در رحم که به عنوان محیط زیست دوران جنینی شناخته می شوند، می توانند بر ترکیب ژنتیکی نوزاد تأثیر گذارند.

 تا قبل از دستیابی به این نتایج مهم، محققان قادر نبودند چگونگی به ارث رسیدن برخی از بیماریها از جمله دیابت نوع 2 و چاقی را به  طور کامل تفسیر کنند. بر اساس نتایجی که در مجله ی Scienceمنتشر شد، هم اکنون دانشمندان می گویند: برنامه ی توسعه ی جنین ممکن است در افزایش ابتلا به چاقی نقش داشته باشد.

 آنها کشف کردند که محیط زیست درون رحم علت تنوع ژنتیکی ریبوزومال DNAیا rDNA(ماده ی ژنتیکی سازنده ی پروتئین های ریبوزومی در سلول) بوده و تعیین کننده ی ویژگیهای کودک است.

پرفسور Rakyanاز دانشگاه مری کوئین لندن می گوید: این واقعیت که تنوع در DNAریبوزومال چنین نقش مهمی در تعیین محیط زیست درون رحم و ویژگیهای جنین دارد، نشان می دهد در بسیاری از مطالعات ژنتیک انسانی این بخش کلیدی از معما فراموش شده است، در این مطالعات تنها یک کپی از ژنوم افراد مورد مطالعه قرار گرفته و هرگز به rDNA توجهی نشده است، به همین دلیل تاکنون ما فقط قادر به توضیح بخش کوچکی از وراثت در بسیاری از بیماریها بوده ایم که باعث شده بود از توضیح کامل وراثت برخی بیماریهای متابولیکی از جمله دیابت نوع 2 عاجز باشیم. در این مطالعه تأثیر یک رژیم  کم پروتئین(8 درصد پروتئین) و یک رژیم غذایی طبیعی(20 درصد پروتئین) بروی نوزادان موش با یکدیگر مقایسه گردید. درنهایت دانشمندان با بررسی DNAریبوزومال،تفاوتهای قابل توجهی را در اطلاعات ریبوزومی یافتند.

 پرفسور Rakyanافزود: هنگامیکه سلولها در شرایط استرس قرار می گیرند برای مثال هنگامی که مواد مغذی کمی در دسترس سلولها قرار می گیرد، آنها بعنوان یک استراتژی بقا، تولید پروتئینها را در خود تغییر می دهند، در نوزادان مادران موشهای تغذیه شده با رژیم کم پروتئین ما شاهد وجود rDNAهای متیله، بودیم. متیله شدن rDNAسبب کند شدن بیان آنها شده و می تواند برعملکرد ریبوروم ها تأثیر گذارد و نوزادان کوچکتری که 25 درصد سبکتر از نوزادان نرمال هستند، را ایجاد کند.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/jul/diet-in-pregnancy-could-affect-dna-and-risk-of-diabetes-93703118.html